Music Theory & Musicology
Writings
- Funktion und Farbe. Klang und Instrumentation in ausgewählten Kompositionen der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts: Lachenmann – Boulez – Ligeti – Grisey, Hofheim 2008
(Doctoral Thesis in Musicology, published as Sinefonia 11 by Wolke Verlag; s. Sinefonia by Wolke-Verlag)
- Methodische Aspekte in der Darstellung der Modulation in ausgewählten Harmonielehren des 20. Jahrhunderts, Berlin 2008
(unpublished Thesis in Music Theory at the Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin) - Schwellenphänomene der Klangwahrnehmung im Violinkonzert György Ligetis (revised and extended version of the Lecture in Graz), in:
musik.theorien der gegenwart Vol. 6, ed. by Christian Utz, PFAU-Verlag, Saarbrücken 2013, P. 163-182 - Review of Haselböck, Lukas (Ed.): Klangperspektiven, Hofheim 2011, in:
Positionen 96, August 2013, P. 47-48 - Commentary on Noam Sheriffs Akeda (Opening Concert crescendo 2014, Symphony Orchestra of the Berlin University of the Arts, Cond. Steven Sloane)
- Struktur und Dramaturgie. Analytische Betrachtungen zu Kurtágs Federzeichnung, Erzsébet Schaár zum Abschied (Online-Publication at the Kreativitätsportal of the Berlin University of the Arts, s. https://www.udk-berlin.de/fileadmin/2_dezentral/FR_Musiktheorie/kPortal/kportal_vlitakis_kurtag.pdf)
- Komposition und Musiktheorie: Konvergenzen und Divergenzen zweier verwandter (?) Fächer, in: Roth, Markus/Schlothfeldt, Matthias (Ed.): Musiktheorie und Komposition. XII. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie Essen 2012, Georg Olms Verlag, Hildesheim 2015, P. 87-96
- Beobachtungen zum Verhältnis von Form und Instrumentation am Beispiel des Menuetts aus W. A. Mozarts Sinfonie Nr. 40 in g-Moll KV 550 (ZGMTH 11/1, 2014; s. https://storage.gmth.de/zgmth/pdf/792)
- Außereuropäische Instrumente in der neuen Musik (Die Tonkunst, 2015/3, P. 275-283)
- Lexicon Articles Instrumente und Interpreten, Instrumentation and Orchester for the Lexikon Neue Musik, ed. by J. P. Hiekel and C. Utz, J. B. Metzler/Bärenreiter, Stuttgart and Kassel 2016
- Lexicon Article Edison Denisov for the Lexikon des Orchesters, ed. by F. Heidlberger, G. Schröder and C. Wünsch, Laaber-Verlag (Publication expected in 2021)
- Cultural Identity and Compositional Discourse (revised version of the Lecture in Tbilisi; Online-Publication in GESJ: Musicology and Cultural Science, s. http://gesj.internet-academy.org.ge/en/list_aut_artic_en.php?b_sec=muz&list_aut=3113)
- Klang als Poetik und Form.
Instrumentatorische Beobachtungen und Adornos »unendliche Streicherperspektive« in Maurice Ravels Pavane de la Belle au bois dormant aus Ma mère l’oye (ZGMTH 13/1, 2016; s. https://storage.gmth.de/zgmth/pdf/880)
Lectures
- Zur Methodik des Instrumentationsunterrichts (4th Congress of the Gesellschaft für Musiktheorie, Cologne, October 2004)
- Umfrage zu Notationsbeispielen: Ergebnisse und Tendenzen (International Notation Congress, Berlin University of the Arts, December 2005)
- Aspects de la mixture dans le concerto pour piano et le concerto pour violon de György Ligeti (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, October 2008)
- Schwellenphänomene der Klangwahrnehmung im Violinkonzert G. Ligetis (International Symposion Organized Sound, University of Music and Performing Arts Graz, December 2011)
- Komposition und Musiktheorie – Konvergenzen und Divergenzen zweier verwandter (?) Fächer (12th Congress of the Gesellschaft für Musiktheorie, Folkwang University of the Arts Essen, October 2012; Publication in the Congress Report)
- Cultural Identity and Compositional Discourse
(Lecture by the International Musicological Conference Musical Identity and Cultural Crossroad at the V. Sarajishvili Conservatoire in Tbilisi/Georgia, April 2015) - Composition and Music Theory:
Convergences and Divergences between two related Disciplines
(Lecture by the International Musicological Conference Challenges and Perspectives of Musicology at the V. Sarajishvili Conservatoire in Tbilisi/Georgia, April 2017)
Projects
- Member of the Academic Committee of the 4th Tbilisi International Musicological Conference (TIMC) National and International in Music (22.04.-24.04.2021); Lecture: Paths of Synthesis in Elliott Carter's Musical and Thinking and Composing; Round table: Music Education in the Post-COVID Era